Bydalen vel 35 år: 1985 - 2020 | Kontakt: bydalenvel@gmail.com
Årsberetning til årsmøtet 2003 PDF Skriv ut E-post

Til Årsmøtet 29. april 04 i Gjærhuset

 

Styret

Styret har i 2003 hatt følgende sammensetning:

  • John L. Jones leder
  • Hanne Sekkelsten sekretær
  • Hans Martin Brandstorp kasserer
  • Knut Erik Hymer trafikk-komité
  • Thomas Roaldsnes styremedlem
  • Kari Romberg styremedlem

 

Det har vært avholdt 12 styremøter.

 

Medlemstall

Velforeningen har 83betalende husstander pr 31.12. 2003. (Vi bør mobilisere flere !)

Kontingenten på kr 150 pr husstand har vært uendret.

 

Tradisjonelle arrangement:

 

Grillfesten

Gikk av stabelen 14.juni . Oppmøtet var sånn middels. Det ble arrangert noen barneleker o.l.

(Neste gang bør det kanskje prioriteres litt flere aktiviteter ?.)

 

Lillejulaften

Ble feiret på tradisjonelt vis. Fin ramme med nysne. Nisseorkesteret var som vanlig på topp og komitéen hadde sørget for tilstrekkelig mange lysrekker til at treet beholdt lysene gjennom hele julen, (tross de vanlige vandalene og noen velt i vindkastene i romjulen.)

 

Juletrefest

5.januar, som vanlig på Gjærhuset.Det ble servert pølser og brus og "Bestemor Skogmus" kom på besøk.

 

Trafikkforholdene

Trafikk-komiteen har i år vært slått sammen med utbyggings/regulerings-komitéen og har jobbet tett med styret. Det har vært avholdt 14 møter og utøvd et betydelig engasjement over for TD og andre kommunale etater. Hoved-problemene har vært:

 

Fremmedparkering

Næringsakademiet, sykehusansatte og en del NSB passasjerer benytter Bydalen som gratis langtidsparkeringsplass. Skaper store problemer for snebrøyting og fremkommelighet. (og ikke så liten praktisk og psykologisk belastning.) Styret foreslår at det tas initiativ til å innføre "parkeringsforbud bortsett fra beboere", dvs en form for parkeringskort som på Cicignon el.l.

 

Gjennomkjøringstrafikk

Både pga. hastighet og antall biler. Dette har vært et årelangt problem i seg selv og forsterkes ytterligere ved de forestående bryggeri-planene. Bryggeriet har foretatt en egen trafikktelling "for å kunne dokumentere at de ikke vil medføre mer-belastning". Deres strategi er åpenbart å dokumentere at dersom de stenger gjennomkjøringstrafikken i Bydalen blir nedgangen så stor at deres egen trafikk (som utgjør ca det samme) da ikke medfører øking……

 

Utenå ta hensyn til at problemene i dag er så store at de må reduseres betraktelig.

Dvs: Etter stengning er det ikke rom for ytterligere øking.

 

Trafikktelling

Styret foretok derfor i perioden 10.-13.6. en egen trafikktelling over tre dager som ga andre og meget interessante tall.

 

Trafikk-aksjon

For å understreke vellets standpunkt og for å teste mobiliseringen arrangerte en del engasjerte velbeboere ganske spontant en trafikkaksjon 16.1. Selv om effekten ikke ble 100 % var det nok likevel en del syndere som forsto at Bydalen ikke var spesielt mottagelig for unødvendig besøk. Og så lærte vi en god del. Det er åpenbart at dersom vi mener noe med å ville hindre gjennomkjøring vil det være helt nødvendig at det gjennomføres systematiske aksjoner over et så langt tidsrom at det ikke lenger er et aktuelt alternativ å benytte Bydalen som "en del av riksveinettet" (se egen sak)

 

Tiltak

Det har vært diskutert alt fra komplett stenging til "bare et skiltet forbud".

Etter meget grundige vurderinger er styret kommet frem til at den eneste optimaliserte løsning som vil fungere er at det "stenges for gjennomkjøring for alle andre enn beboere gjennom de tre lekkasjepunktene Losjeveien, Albert Torps vei og Sissis vei."

 

Vi er kommet frem til at den løsning som synes å ville gi minst problemer for beboerne og samtidig oppnå best mulig effekt er å lage "gatetun" i de tre gater mellom Sportsveien og Bydalen allé. Det skiltes ved Dammyr og begynnelsen av Bydalsveien at "gjennomkjørig ikke er tillatt i Bydalen". Ved de tre veiene blir det skiltet at "Gjennomkjøring er forbudt bortsett fra til eiendommene". Det lages innsnevret gatetun som visuelt signaliserer at det ikke er gjennomkjøring. Samtidig vil det være mulig for beboerne å komme fra den ene siden til den andre. (Så må det utøves en betydelig bistand fra alle til organisert å melde alle som bryter forbudet inntil dette ikke lenger er et alternativ.)

Forslaget er diskutert i møte med TD , plan&miljø m.fl. som er enige i at dette er den beste løsningen "bare ingen av etatene behøver å belaste sine budsjett…"

Styret vil også diskutere forslaget med politiet og deretter gjennomføre en effektiv test av

(Enda enklere blir det alternativt å lage gatetun i Sportsveien).

 

Utbygging

 

Bryggeriprosjektet

Dette dreier seg om ca 150 leiligheter på med inn-utkjøring "med ca 50 biler" på tre steder: På toppen ved Kringsjå, via Sportsveien/bryggeribakken og via Bydalsveien/Bydalen Allé.

Her har det vært frem og tilbake i nesten ett år. Plan&miljø har hatt innvendinger, både pga store motforestillinger mot de landskapsmessige konsekvenser og ikke minst mot trafikk-løsningen. Styrets mobilisering med innvendinger i et titalls brev bidro i stor grad til å få gjennomslag for dette..

Spesielt viktig har det vært å få fokusert på at 50 biler produserer en ÅDT (årsdøgntrafikk) på ca 180 biler og altså ett helt annet tall enn utbyggerne opprinnelig la frem. Dernest har vi påvist at selve beregningsgrunnlaget er feil.

Rett før påske sendte utbyggerne inn et nytt forslag til trafikkløsning basert på nye vurderinger og med hovedfundament basert på at "dersom de stenger Bydalen på tre steder og derved gjennomgangstrafikken så blir bedringen så stor at deres økning fører oss omtrent tilbake til status quo og følgelig er akseptabel.." Med et parkeringshus ved nåværende flaskemottak.

Smart manøver…, men vi ønsker jo en vesentlig bedring i forhold til situasjonen så nå gjelder det altså å følge med i timen.

 

Block Watne prosjektet

Her planlegges 16 nye boliger i skråningen rett overfor bryggeriet (nord for parkering og lagerutsalg). Så vidt vites står prosjektet fortsatt i stampe, bl.a. pga vanskelig adkomst.

 

Bygg Bedre

Fremmet forslag til en boligblokk på en liten kolle mellom Sportsveien og Speiderfjellet. En del av vellets medlemmer ble berørt i betydelig grad og styret innsendte innvendinger på prinsipielt grunnlag. Prosjektet står fortsatt i stampe, bl.a. pga manglende adkomst.

 

Lokalsamfunnsprosjektet/Cicignon

Kommunen har tatt initiativ til å organisere lokale organisasjoner, velforeninger, osv. i de forskjellige delene av kommunen i et systematisk samarbeid som betegnes "lokalsamfunnsprosjektet". Dette fungerer som et slags "mini-byråd" og gir nokså direkte kontakt til politikerne og administrasjonen.

John L. Jones er vellets representant og også valgt til formann i utvalget.

Viktige saker er Cicignon skole, kommunikasjonen (manglende sådan) med den kommunale administrasjon og trafikkforholdene i området.

Vi har fått kr 70.000,- til Bydalen vel til div tiltak, herav kr 20.000 til historiebok prosjektet.

Forslag til ytterligere tiltak mottas.

 

Service råd

Kommunen har nedsatt et "serviceråd" bestående av representanter fra tre av lokalsamfunnsutvalgene i tillegg til rådmannen, leder for servicetorget og serviceansvarlig i kommunen. sHar du problemer med kommunikasjon med de forskjellige kommunale etater - (hvem har ikke det ?) – har du nå mulighet til kontakt direkte inn til rådmannen og de ansvarlige.

Cicignon er representert ved:

John L. Jones, Bydalen allé 10, mob 920 12345, mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen (ta gjerne kontakt)

 

www.bydalen.no

Vellet er som kjent på nettet og web-sidene begynner så småningom å bli bra. Prøv selv!

Hans Fredrik Sandberg har nedlagt en stor jobb og har hatt med seg Ulf Davidsen og Thomas Roaldsnes.

Her finner du nyheter og saker relatert til velforeningens virksomhet og ikke minst viktig: her blir referater fra alle styremøter samt den viktigste korrespondansen med kommunen og andre lagt ut tilgjengelig for alle medlemmene.

På årsmøtet sender vi rundt en liste hvor de som ønsker kan registrere sin mail-adresse og mobil-nummer, noe som muliggjør SMS-kontakt/mobilisering osv.

 

Wiesebanen

Banen er som kjent i sørgelig forfatning. Det er sårt nødvendig at det foretas en avstengning mot gjennomgang om sommeren og at "gjørmepartiene" rehabiliteres og sås til.

Vi har fått 40.000 kr fra lokalsamfunnsprosjektet/fylkeskommunen. Forutsetningen er at vi deltar med en dugnad i tilsvarende størrelsesorden.

 

Skøyte- og flomlyskomiteen

(som vel burde døpes om til "vanne- og måkekomiteen" ?) trenger en omorganisering med hovedvekt på tilgjengelig måkebistand når det trengs (stort sett på kort varsel).

Det bør organiseres en gruppe på 10-12 frivillige hvorav alltid minst 3 er disponible når det blir mobilisert. Dette er spesielt viktig rett før hver vanning.

Likevel greide vi å legge 32 lag is i vinter. En torsdags kveld kl 2200 telte vi 109 som gikk på skøyter så her er det klart at det er behov. Hvorfor kommunen ikke velger å prioritere dette tilbudet er uforståelig, men nå orker vi ikke mase mer og har fått til en ordning med privat måkebil for vellets regning når det har vært større snefall. Vanningen klarer vi fint selv, men håndmåkingen skorter det altså fortsatt litt på, selv om mange gjorde en flott innsats.

Like vanskelig var det å få satt på flomlyset – noe som viste seg at kommunen for sikkerhets skyld rett og slett hadde koblet fra strømtilførselen for å spare nettavgiften !

 

Gatelys

Like vanskelig er det tydeligvis å få byttet knuste lyspærer. Det er nå snart 1 1/2 år siden vi begynte å mase på de mørklagte lyktene ved gangveien ved Wiesebanen. Teknisk sjef uttalte i møte med vellet (spøkefullt ?) at det på en måte var bra at pærene var knust for da sparte man strømforbruk… så man kan jo lure. For noen dager siden hadde vi imidlertid gleden av å konstatere at det lyser igjen. Det er satt opp både nye pærer og nytt glass.

 

Historiebok-komiteen

Om komiteen ikke akkurat har vært hurtigarbeidene har den nedlagt et omfattende og grundig arbeid og nærmer seg nå målet med raske skritt. Det endelige resultat vil få sin offisielle presentasjon på årsmøtet neste år (når det også er jubileum.)

 

Bydalen 22.4.2004

 

John L. Jones

STYRELEDER

 

Grasrotandelen

Gi din støtte til BYDALEN VEL gjennom Grasrotandelen! 

Grasrotandelen gir deg som spiller mulighet til å bestemme hvem som skal motta noe av overskuddet til Norsk Tipping. Hver gang du spiller kan du velge å støtte det laget eller foreningen du mener fortjener det mest. Vi oppfordrer deg til å støtte oss i BYDALEN VEL. 
Du kan enkelt gjøre dette ved å sende en SMS: 
GRASROTANDELEN 995611902 TIL 60000
Scan koden med din mobil for å enkelt sende SMS.
Bydalen vel grasrotandelen SMS