Møte med Teknisk Drift 26.11.2003 |
TRAFIKKPROBLEMER OG MULIGE TILTAK I BYDALEN
Tilstede: Teknisk drift: Fredriksen, Coralic, Hodt,Østbye Plan og miljø: Finnes, Hovde, Nypan Bydalen vel: Jones
Bakgrunn for møtet. Bydalen Vel har gjennom mange år tatt opp trafikkproblemene i Bydalen. Det dreier seg om:
Kommunen har utført en del tiltak, bl.a. fartsdumper i Bydalsveien og innsnevringer i Sportsveien. Bom er satt opp i Hassingbakken. Det er også foretatt trafikkmåling (antall og fart over døgnet. 7.4.-9.4.03. Vellet har for flere år siden utarbeidet en gatebruksplan med bl.a. forslag til gatetun og andre trafikkbegrensende tiltak i de tre gjennomkjøringspunktene, uten at dette er blitt konkret fulgt opp av kommunen. Til tross for ovennevnte tiltak er forholdene fortsatt uholdbare. Vellet har utført en egen trafikktelling 10.6., 11.6. og 13.6. 2003, som underbygger at det er stor gjennomkjøringstrafikk - spesielt om morgenen og ettermiddagen. Til tross for innsnevringene i Sportsveien ved lekeplassen er det målt hastigheter på bilene litt lenger opp i Sportsveien på langt over det dobbelte av tillatt fartsgrense. Noen bruker også innsnevringen nærmest som en slalåmløype, og radarkontrollen til kommunen viste også at gjennomsnittshastigheten lå over 30 km (som er fartsgrense), målt mellom avsperringene. Bydalen Vel konkluderer med at situasjonen er uholdbar, og at noe nå må gjøres. De forestående planer på bryggeritomten og Block Wathnes utbyggingsplaner i samme område vil naturligvis føre til en vesentlig forverring av ovennevnte situasjon.
Forslag til løsninger fra Bydalen Vel. Uavhengig av de to ovennevnte prosjekter har styret og trafikkomiteen diskutert en rekke mulige tiltak for å hindre gjennomkjøringstrafikken, alt fra fysisk avsperring, radiostyrte bommer, innsnevringer og kun skilting. Den løsning man har festet seg ved innebærer:
Vi tror at ovennevnte tiltak sterkt vil redusere gjennomkjøringstrafikken, spesielt hvis det innimellom foretas tilstrekkelige kontroller til at skiltingen blir avskrekkende, og det er et vesentlig poeng at forholdene er så oversiktlige at vellets medlemmer i stor grad vil kunne bidra til å innrapportere ulovlig kjøring. Samtidig vil veisystemet være åpent som "nødtrasé" ved eventuelle problemer ved St.Croix-krysset, undergangen, flom osv. Orientering fra kommunen Coralic:
Arealplansjef Finnes:
Fredriksen, Teknisk drift:
Coralic:
Konklusjon. Alle deltagere var positive til de omdiskuterte tiltak, men presiserte også alle at det var begrenset med midler i deres respektive områder. Bydalen Vel understreker at man er villig til å bekoste en del av tiltakene, og vil tidlig på nyåret ta kontakt med de respektive for å diskutere gjennomføringen av konkrete tiltak.
JLJ |
Grasrotandelen
Gi din støtte til BYDALEN VEL gjennom Grasrotandelen!