Bydalen vel 35 år: 1985 - 2020 | Kontakt: bydalenvel@gmail.com
Møte med Teknisk Drift 26.11.2003 PDF Skriv ut E-post

TRAFIKKPROBLEMER OG MULIGE TILTAK I BYDALEN

 

Tilstede: Teknisk drift: Fredriksen, Coralic, Hodt,Østbye

Plan og miljø: Finnes, Hovde, Nypan

Bydalen vel: Jones

 

Bakgrunn for møtet.

Bydalen Vel har gjennom mange år tatt opp trafikkproblemene i Bydalen. Det dreier seg om:

  • Store trafikk-/gjennomkjøringsproblemermed biler i stor hastighet og også trafikkskade på barn, og en rekke nesten-ulykker både på personer og andre biler, tildels også køskapende
  • Parkeringsproblem.Bydalen er etterhvert blitt parkeringsplass for de som ikke vil betale på Jernbanetomten eller Næringsakademiet, og til tider er det så trangt at hverken måkebiler eller annen trafikk kan komme frem.

Kommunen har utført en del tiltak, bl.a. fartsdumper i Bydalsveien og innsnevringer i Sportsveien. Bom er satt opp i Hassingbakken. Det er også foretatt trafikkmåling (antall og fart over døgnet. 7.4.-9.4.03.

Vellet har for flere år siden utarbeidet en gatebruksplan med bl.a. forslag til gatetun og andre trafikkbegrensende tiltak i de tre gjennomkjøringspunktene, uten at dette er blitt konkret fulgt opp av kommunen. Til tross for ovennevnte tiltak er forholdene fortsatt uholdbare.

Vellet har utført en egen trafikktelling 10.6., 11.6. og 13.6. 2003, som underbygger at det er stor gjennomkjøringstrafikk - spesielt om morgenen og ettermiddagen.

Til tross for innsnevringene i Sportsveien ved lekeplassen er det målt hastigheter på bilene litt lenger opp i Sportsveien på langt over det dobbelte av tillatt fartsgrense. Noen bruker også innsnevringen nærmest som en slalåmløype, og radarkontrollen til kommunen viste også at gjennomsnittshastigheten lå over 30 km (som er fartsgrense), målt mellom avsperringene.

Bydalen Vel konkluderer med at situasjonen er uholdbar, og at noe nå må gjøres. De forestående planer på bryggeritomten og Block Wathnes utbyggingsplaner i samme område vil naturligvis føre til en vesentlig forverring av ovennevnte situasjon.

 

Forslag til løsninger fra Bydalen Vel.

Uavhengig av de to ovennevnte prosjekter har styret og trafikkomiteen diskutert en rekke mulige tiltak for å hindre gjennomkjøringstrafikken, alt fra fysisk avsperring, radiostyrte bommer, innsnevringer og kun skilting. Den løsning man har festet seg ved innebærer:

  • Innsnevringer og delvis oppbygget veilegeme i Sissis vei, Albert Torps vei og Losjeveien, gjerne "gatetunkarakter" i hele kvartallengden.
  • Gjennomkjøring forbudt-skilt oppsatt ved hver ende av disse tre gatestubbene, merket "Gjelder ikke kjøring til eiendommene". (Dette sikrer at beboere ikke unødig belaster St.Croix-krysset og hovedveisystemet.
  • Varselskilt om at Bydalen er stengt for gjennomkjøring settes opp ved krysset Bryggeriveien/Damyr og i Rektor Østbys gate ved broen.

Vi tror at ovennevnte tiltak sterkt vil redusere gjennomkjøringstrafikken, spesielt hvis det innimellom foretas tilstrekkelige kontroller til at skiltingen blir avskrekkende, og det er et vesentlig poeng at forholdene er så oversiktlige at vellets medlemmer i stor grad vil kunne bidra til å innrapportere ulovlig kjøring.

Samtidig vil veisystemet være åpent som "nødtrasé" ved eventuelle problemer ved St.Croix-krysset, undergangen, flom osv.

Orientering fra kommunen

Coralic:

  • Skilting uten kontroll hjelper ikke
  • Fysisk stengsel løser problemene, men er ikke akseptabelt p.g.a. utrykningskjøretøy og eventuelle katastrofetiltak/nødgjennomkjøring.
  • Trafikksikkerhetsplanen definerer fartsnivå og har ivaretatt interessene. Trafikkmålingene som kommunen foretok nylig viste en reduksjon på 2% i forhold til tidligere målinger.
  • Gatetun krever mye ressurser/økonomiske midler.
  • Ny trafikk må løses på en måte som ikke medfører økning av trafikkbelastningen i Bydalen, f.eks. fra de nye boligfeltene.
  • Gatetun/fysiske tiltak er det beste, men det er vanskelig å skaffe penger.

Arealplansjef Finnes:

  • Det jobbes tungt og seriøst med vurderinger av problemene.
  • Katastrofegjennomkjøring må sikres
  • Byggeriplanene vurderes i forhold til forutsetningene i arealplanen
  • Man vurderer konsekvensene i forhold til kommuneplanen - se bl.a. kommuneplanens side 56-57 vedrørende premisser, samt side 53 pkt. 1.1.a.
  • Planlagt ny Kråkerøybro antas ferdig 2008, og vil vesentlig avlaste St.Croix-krysset.

Fredriksen, Teknisk drift:

  • Det er masse lekkasjer i trafikksystemet i dag, det meste av dette vil kanskje bli borte med ny Kråkerøybro.
  • Begynner arbeidet med ny trafikksikkerhetsplan
  • Tiltaksplan i harmoni med de midlene man får: 2,5 mill avsatt i rådmannens budsjett til trafikksikkerhet.

Coralic:

  • Parkeringsproblemet løses først ved å kontakte Lasse Kristiansen i Fredrikstad (Sverre Georg Jensen) for å søke om å få oppsatt parkering forbudt-skilt, deretter Politiet når det gjelder feilparkering.
  • Dimensjonerende trafikk fra hver boligenhet er satt til 1,5 - 2 biler.

 

Konklusjon.

Alle deltagere var positive til de omdiskuterte tiltak, men presiserte også alle at det var begrenset med midler i deres respektive områder.

Bydalen Vel understreker at man er villig til å bekoste en del av tiltakene, og vil tidlig på nyåret ta kontakt med de respektive for å diskutere gjennomføringen av konkrete tiltak.

 

JLJ

 

Grasrotandelen

Gi din støtte til BYDALEN VEL gjennom Grasrotandelen! 

Grasrotandelen gir deg som spiller mulighet til å bestemme hvem som skal motta noe av overskuddet til Norsk Tipping. Hver gang du spiller kan du velge å støtte det laget eller foreningen du mener fortjener det mest. Vi oppfordrer deg til å støtte oss i BYDALEN VEL. 
Du kan enkelt gjøre dette ved å sende en SMS: 
GRASROTANDELEN 995611902 TIL 60000
Scan koden med din mobil for å enkelt sende SMS.
Bydalen vel grasrotandelen SMS