Bydalen vel 35 år: 1985 - 2020 | Kontakt: bydalenvel@gmail.com
Referat fra styremøte 30.08.2001 PDF Skriv ut E-post

Til stede:         Rune Stene, Haldis Jacobsen, Turid Kongrød, Jostein Gleditsch, Hans Fredrik Sandberg, Ulf Morten Davidsen, Knut Erik Hymer (Miljø- og trafikkomiteen)

Forfall:            Henning Fog (Lekeplasskomiteen)

 

  1. Referat fra forrige møte

Ingen bemerkninger til referatet fra styremøtet den 31. mai.

  1. Korrespondanse

Sekretæren gikk gjennom korrespondansen siden siste møte. Vi har mottatt brev fra Fredrikstad EnergiNett AS, som har vært på befaring og sjekket trærne i Bydalsveien som truer el-nettet. Fredrikstad EnergiNett vil nå selv foreta nye befaringer, og holde kontroll med ledningsnettet.

Korrespondanse fra Norges Velforbund tyder på at de ennå ikke har fått med seg at vi har skiftet styre to ganger siden sist de foretok adresseendring. Ulf Morten ringer og gir beskjed, siden de ikke tar hensyn til våre brev.

  1. Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon

Ulf Morten la frem et forslag til presisering av vårt tidligere innspill. Prosjektet er nå inne i en siste fase, og skal snart begynne å prioritere tiltak i prosjektets område, som er identisk med Cicignon skolekrets. Styret gikk gjennom hvert enkelt punkt, og foretok flere endringer. Vedlagt følger brevet som ble sendt Lokalsamfunnsprosjektet dagen etter. Ulf Morten deltok for Bydalens Vel på prosjektmøtet den 4. september. (Se eget stikkordsreferat fra møtet.)

  1. Krysset Rektor Østbyes gt. / St. Croix gt.

Styret diskuterte krysset Rektor Østbyes gt. / St. Croix gt., hvor kommunen tidligere i sommer rev det opphøyde gangfeltet fordi dette var til sjenanse for beboerne i St. Croix gt. Styret har fått skriftelige innspill, hvor vi blir bedt om å reagere. Pr. i dag kan ikke styret se at det fjerningen av det opphøyde gangfeltet har ført til en forverring av trafikksituasjonen for skolebarna, fordi sjikanene er behold, og farten fortsatt er dempet. Styret overvåker krysset og situasjonen.

  1. Orientering om VA-anlegg Sportsveien

Rune Stene orienterte om situasjonen i Sportsveien, og fremdriften i anlegget. Rune har deltatt på flere av byggemøtene, og styret får tilsendt samtlige referater fra byggemøtene. Kommunen har lagt ned varerør etter at styret ba om dette, og vi føler ellers at vi blir tatt med som part i anlegget. Turid Kongrød deltar på neste byggemøte. (Referat fra Turid er vedlagt)

  1. Høstaktiviteter

Styret slo fra seg forslaget om å initiere en byttedag foreløpig. Vi mener forslaget er godt, men vi har hatt for liten tid til å forberede opplegget. Vi utsetter også en eventuell høstfest. Styret ønsket imidlertid å sette ut containere til høstopprydding for alle beboere i Bydalen. Det er viktig at containerne settes opp i begge ”ender” av dalen, og at det legges ut en lapp om dette i postkassene i Bydalen. Rune sjekker pris på containerleie.

  1. Trafikksituasjonen

Styret diskuterte kommunens lovnad om å sette i gang fartsbegrensende tiltak i løpet av høsten. Trafikkomiteens leder Knut Erik Hymer tar kontakt med kommunen, Teknisk Drift, avdeling vei.

  1. Neste møte

Neste møte holdes onsdag 10. oktober hos Haldis Jacobsen i Bydalen allé 30 kl. 20.00. På dette møtet må vi diskutere og forberede sakene forrige årsmøte ba oss fremme for neste årsmøte; ”Hvor mange stemmer har hver husstand?”, og ”Hvor går grensene for medlemskap i Bydalens Vel?”

 

Fredrikstad 19. september 2001

Bydalens Vel

Ulf Morten Davidsen
sekretær

 

 

 

 

 

 

Vedlegg: Brev til Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon

Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon
Fredrikstad kommune
Postuttak

1602 Fredrikstad

Att.: Prosjektleder Rita Heide Eggen

 

REVIDERTE INNSPILL TIL LOKALSAMFUNNSPROSJEKT CICIGNON

Vi viser til våre tidligere innsendte innspill til Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon. Vi ønsker med dette å levere en revidert og mer utfyllende oversikt over tiltak vi søker  finansiert av midler gjennom Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon.

Noen av tiltakene i dette skrivet er priset, og tiltakene presenteres i prioritert rekkefølge:

 

1. Ferdigstilling av lekeplass

Lekeplassen er nå revet pga VA-sanering i Søren Wieses vei og Sportsveien. Plassen skal settes i stand slik den fremsto før arbeidet startet, når anlegget er ferdig en gang i løpet av høsten. Lekeplassen benyttes normalt av barn i nærområdet, ikke bare barn fra Bydalen, men også barn fra området rundt St. Croix, Dammyr og Lahellemoen, og er til orientering bygget av Bydalens beboere på dugnad og for innsamlede private midler, fordi kommunen ikke har funnet det viktig å bevilge penger til plassen etter at den ble revet pga EU-krav. Vi anser det som svært viktig, i et område med mange barn i alder 0-10 år, at plassen ferdigstilles ved hjelp av midler fra lokalsamfunnsprosjektet.

Vår prioritering for lekeplassen er:

 

  1. Lekehus                                  kr. 22.900 + mva            kr. 28.396 inkl. mva
  2. Lekebil                                    kr.   8.700 + mva            kr. 10.788 inkl. mva
  3. Etterfylling av sand                (ikke priset)

 

 

2. Rehabilitering av Wiesebanen

Wiesebanen er et fellesområde for store og små fra store deler av Cicignon skolekrets, og benyttes til fotball og lekeaktiviteter om sommeren, og som skøytebane om vinteren. Skøytebanen sprøytes og vedlikeholdes av Bydalens Vels medlemmer. Banen er ikke vedlikeholdt, og Teknisk Drift har benyttet banen som lagringsplass og rigg under avløpanlegget i Søren Wieses vei/Sportsveien. Banen trenger derfor nå en større rehabilitering.

Vår prioritering for Wiesebanen er:

1.      Planering                                (bør gjøres av TD i forbindelse med VA-anlegg)

2.      Drenering                                (bør gjøres av TD i forbindelse med VA-anlegg

3.      Anlegge jordvoller/kanter rundt banen for bruk som skøytebane (det vil være naturlig at dette gjøres av TD i forbindelse med VA-anlegg)

4.      Rehabilitering av lys              (bør gjøres av TD i forbindelse med VA-anlegg)

5.      Rehabilitering av gjerder            (bør gjøres av TD i forbindelse med VA-anlegg)

6.      Nye flerbruksmål, 2 stk.            kr. 9.500 + mva            kr. 11.780 inkl. mva

7.      Veltesikringsbeslag til mål            kr.    900 + mva            kr.   1.116 inkl. mva

8.      Nett til flerbruksmål, 2 stk.kr. 1.789 + mva            kr.   2.229 inkl. mva

9.      Basketballstativ                     kr. 5.550 + mva            kr.   6.882 inkl. mva

Bydalens Vel støtter også innkomne forslag om å bringe en eventuell kunstisbane finansiert av idretten i byen vekk fra byens torg, til Tollbodplassen, eller parken ved Domkirken – for den saks skyld. En slik bane bør ligge der folk bor og lever, ikke blant butikker og kontorer.

3. Realisering av gatebruksplan

Gatebruksplanen for Bydalen er flere ganger offentlig omtalt av prosjektledelsen i  Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon som et allerede gjennomført prosjekt. Gatebruksplanen er for oss som bor i Bydalen foreløpig kun en plan på et stykke papir uten verdi for beboerne i området.

Realitetene er disse:

Trafikkbelastningen er større enn noen gang, og samtidig er det flere barn enn på flere tiår i boligområdet. En realisering av planen er derfor meget høyt prioritert av Bydalens Vel på vegne av beboerne i området, som opplever at Sportsveien, Sissis Vei og Bydalsveien benyttes som avlastningsveier for Rolvsøyveien og veinettet rundt St. Croix.

Ifølge styrets korrespondanse med Teknisk Drift, avdeling vei, skal 30 km/t-sone og fartsregulerende tiltak utføres i løpet av 2001. Dette er god begynnelse.

Gatebruksplanen inneholder imidlertid svært mange andre tiltak som skal gjøre området mer trafikksikkert og bomiljøet triveligere. Fartsdempende tiltak som gatetun i samtlige tverrgater i området, bygging av sjikaner, nye lamper og flere trær og grøntområder er også prioritert i planen. Grønne områder eller ”hvileområder” er viktige for den delen av områdets beboere som er gamle. Bydalen består i dag av mange barnefamilier, men også av mange eldre.

Vi forstår at alt dette ikke kan gjennomføres med de begrensede midler lokalsamfunnsprosjektet disponerer, men vi ser heller ingen grunn til planen blir liggende å støve ned i en kommunal skuff. Bydalens veinett er i utgangspunktet bygget for transport til og fra boligene og Fredrikstad Bryggeri i begynnelsen av forrige århundre. Flere av veiene er smale, de har klare vektbegrensninger, flere av veiene er uten fortau, og i samtlige veier ferdes barn i lek eller på vei til og fra skole og venner.

Beboerne i Bydalen ser for øvrig ingen grunn til at dette boligområdet skal behandles annerledes enn andre nyere boligområder når det gjelder kommunal holdning til gjennomgangstrafikk. En svært billig løsning beboerne kan leve med, er at hele området stenges for gjennomkjøring. Dersom det skiltes med gjennomkjøring forbudt/kjøring kun til eiendommene ved inngangen til Bydalen i Rektor Østbyes gt., i Lahellemoveien og Gamleveien, på Dammyr ved Bryggeriveien og på Hassingen, har vi fjernet hele trafikkproblemet. Dette vil komme en stor del av skolekretsen til gode, ikke bare beboerne i Bydalen. Dersom andre forslag begrenses av prosjektets økonomi, vil dette være en svært rimelig og meget god løsning.

Signaler fra kommunalt hold går ellers ut på at gatebruksplanen aldri vil bli realisert, fordi den ble utarbeidet før kommunesammenslåingen. Hvis dette er riktig, er det mildt sagt oppsiktsvekkende at den fortsatt viftes med ved gode anledninger. For oss som sitter i styret i velforeningen er det mildt sagt pinlig å ikke være informert om en slik viktig beslutning – dersom den er fattet. Vi ber derfor prosjektledelsen avklare om dette medfører riktighet med den politiske ledelsen i kommunen, før neste prosjektmøte. Ikke minst fordi denne planen er viktig del av prosjektets skryteliste.

Med utgangspunkt i at opplysningene er gale, beveger vi oss fra argumentasjon til konklusjon: Vi mener at deler av gatebruksplanen bør realiseres gjennom et samarbeide mellom Teknisk Drift og Lokalsamfunnsprosjektet. Teknisk Drift skal, som nevnt i forbindelse med kommunens trafikksikkerhetsplan, innføre fartsregulerende tiltak. Vi foreslår at lokalsamfunnsprosjektet bygger videre på dette arbeidet ifølge gatebruksplanen. Dersom dette ikke er mulig ber vi prosjektet initiere en stenging av området ved hjelp skilting som skissert over.

Vår prioritering for realisering av gatebruksplanen i Bydalen er:

1.      Fartsdempende tiltak ihh til kommunens trafikksikkerhetsplan. (TD)

2.      Bygging av gatetun i Sissis vei, Albert Torps vei og Bryggeriveien (TD)

3.      Opparbeide grøntarealer på utvalgte steder langs skolebarnas tursti i Bydalen (LSP)

4.      Skilte gjennomkjøring forbudt i hele området.

De to første tiltakene kan, etter vår mening, gjøres i forbindelse med innføringen av 30 km/t-sone og innføring av fartsdempende tiltak. Grøntarealene bør bekostes av prosjektet, og i form av dugnadsinnsats fra Bydalens Vels medlemmer. Skiltprogrammet kan tas i forbindelse med fartsdempende tiltak som skal gjennomføres av TD i løpet av høsten.

4. Legge eksisterende el-nett i bakken

En del av punktet over, som går på gatebruksplanen for Bydalen, gjelder også ledningsnettet i området. Det gode lokalsamfunn er en av fanene i arbeidet med lokalsamfunnsprosjektene i Fredrikstad kommune, og for å skape et enda bedre boområde er det estetiske et viktig moment. Fredrikstad kommune startet i år sanering av vann og avløpledninger i Bydalen. Dette arbeidet skal fortsette i årene fremover. El-nettet og telefonnettet ligger fortsatt i luften i Bydalen, og vi mener Lokalsamfunnsprosjektet bør kunne oppfordre, og hvis mulig, pålegge netteiere å legge eksisterende el-nett i bakken. For store deler av Bydalen kan dette arbeidet gjøres i samarbeide med Teknisk Drift og den VA-saneringen som skal foregå i årene fremover. Vi ber ikke om penger til dette tiltaket, men ber altså Lokalsamfunnsprosjektet, gjennom kommunen, legge press på netteierne i dette området, og gjerne også i andre deler av skolekretsen. På den måten vil de mange vakre eiendommene i denne delen av sentrum komme mer til sin rett.

5. Utbedring av tursti langs Bingedammen

Svært mange av de små barna i Cicignon skolekrets går turer med skolen i området Cicignon – Bingedammen. En utbedring av turstien fra skolen til Bingedammen har lenge vært diskutert, og Bydalens Vel mener dette er et av de få prosjektene som er av felles interesse i Lokalsamfunnsprosjekt Cicignon. Prosjektet bør derfor tildeles midler til grusing og annen utbedring av stien. Et slikt arbeide vil også bety mye for de eldre i Bydalen og i området forøvrig. Fordi røtter og ujevn grunn skjemmer stien fra Bryggeriet og oppover mot Fagerliveien er det mange som ikke tør ta spaserturer i området. Trafikksikkerhetstiltakene i Bydalen bør også bringes inn i dette arbeidet, som nevnt i punkt 3.

6. Mangfoldiggjøring av samlet historikk og bildemateriale

En komité nedsatt av årsmøtet i Bydalens Vel arbeider med innhenting av bilder og materiale til et hefte, eller en bok, som skal ta for seg områdets historikk. Mange av husene har i seg selv historisk interesse, og området er et utstillingsområde av stilarter og byggeskikk fra begynnelsen av forrige århundre og fram til begynnelsen av 1940-årene. En slik utgivelse ligger trolig noen år fram i tid, men det er viktig å starte arbeidet. Vi ønsker derfor å søke prosjektet om midler til et forprosjekt, til  reproduksjon av private bilder fra området, samt til kopiering av historisk materiale.

 

Vår prioritering for en historisk dokumentasjon av Bydalen er:

1.      Forprosjekt                                        kr.   5.000

2.      Reproduksjon av bilder               kr. 10.000

3.      Kopiering                                            kr.   2.500  

7. Generelt

Bydalens Vel mener generelt at de midlene prosjektet disponerer i størst mulig grad skal gå tilbake til beboernes beste, og ikke til tiltak som kommunen klart likevel plikter å ta seg av, så som VA-sanering, gatebelysning, fortauer og lignende. Vi støtter forslag som kan føre til en generell trafikknedgang i hele området, samt tiltak som kan fremme rekreasjon og lek, og fjerne fremmedparkering og gjennomgangstrafikk.

Bydalens Vel ser det også som viktig at både Cicignon skole og St. Croixhuset blir ansett som naturlige tyngdepunkt i området. Skolens forfatning i dag gjør den neppe egnet til et sosialt møtested for hele lokalsamfunnet. Denne oppgaven ivaretas imidlertid delvis av St.Croixhuset allerede, og kan videreutvikles i form av tiltak som er foreslått for prosjektet.

 

Fredrikstad 31. august 2001

 

Med vennlig hilsen

Bydalens Vel

 

Rune Stene
styrets leder

 

Grasrotandelen

Gi din støtte til BYDALEN VEL gjennom Grasrotandelen! 

Grasrotandelen gir deg som spiller mulighet til å bestemme hvem som skal motta noe av overskuddet til Norsk Tipping. Hver gang du spiller kan du velge å støtte det laget eller foreningen du mener fortjener det mest. Vi oppfordrer deg til å støtte oss i BYDALEN VEL. 
Du kan enkelt gjøre dette ved å sende en SMS: 
GRASROTANDELEN 995611902 TIL 60000
Scan koden med din mobil for å enkelt sende SMS.
Bydalen vel grasrotandelen SMS